Norwegian newspaper upsets and 'discards' WikiLeaks / News / The Foreigner

Norwegian newspaper upsets and 'discards' WikiLeaks. Aftenposten has infuriated Wikileaks’ founder Julian Assange, by playing his own game, but may soon be changing the batting order. The paper managed to lay its hands on the U.S. classified documents last December. For more than two months, Aftenposten has been feeding readers’ curiosity by leaking Wikileaks’ stash of diplomatic secrets. At the time, News editor Ole Erik Almlid said, “I have no comment to make regarding how we secured access to the documents. We never reveal our sources, not even in this case.”

julianassange, wikileaks, aftenposten, hildehaugsgjerd, oleerikalmlid



The Foreigner Logo

The Foreigner is an online publication for English speakers living or who have an interest in Norway. Whether it’s a glimpse of news or entertainment you’re after, there’s no need to leave your linguistic armchair. You don’t need to cry over the demise of the English pages of Aftenposten.no, The Foreigner is here!

Norske nyheter på engelsk fra Norge. The Foreigner er en engelskspråklig internett avis for de som bor eller som er interessert i Norge.

Google+ Google+ Twitter Facebook RSS RSS



News Article

LATEST:

Norwegian newspaper upsets and 'discards' WikiLeaks

Published on Monday, 31st January, 2011 at 14:38 under the news category, by Nicoleta Dumitrache Sincan.
Last Updated on 31st January 2011 at 14:52.

Aftenposten has infuriated Wikileaks’ founder Julian Assange, by playing his own game, but may soon be changing the batting order.

Julian Assange, Copenhagen 09 (illus. ph.)
Julian Assange, Copenhagen 09 (illus. ph.)
Photo: New Media Days/Wikimedia Commons


The paper managed to lay its hands on the U.S. classified documents last December. For more than two months, Aftenposten has been feeding readers’ curiosity by leaking Wikileaks’ stash of diplomatic secrets.

At the time, News editor Ole Erik Almlid said, “I have no comment to make regarding how we secured access to the documents. We never reveal our sources, not even in this case.”

He now admits gaining access to the Wikileaks documents “took quite a lot of work”, and claims it decided to make the information public voluntarily, despite Julian Assange’s deal with five world-renowned papers.

“Let’s just say that we didn’t get it through an email that went astray,” he tells according to Agence France-Presse (AFP).

Earlier this month, Dagens Næringsliv (DN) reported Mr Assange reacted by saying that Aftenposten’s access to the cables was intentional. He also claimed the paper was a “media partner” of Wikileaks. This was firmly denied by the Norwegian daily.

"According to our information, Julian Assange is, to put it mildly, not very pleased that Aftenposten, too, has obtained ... the 251,287 US diplomatic cables from a source," the paper's chief editor, AFP quotes Hilde Haugsgjerd as having written on January 4.

The five other major publications with access to the Wikileaks documents, The New York Times, Le Monde, El Pais, The Guardian and Der Spiegel, having made a deal with Wikileaks to regularly release the diplomatic cables.

Meanwhile, Aftenposten is cooperating with Die Welt, Svenska Dagbladet and Politiken to help sift through the mountain of information.

Aftenposten journalist Lars Inge Staveland claims the paper’s original angle was to show what the US thought of the rest of the world, but is now changing its policy.

“Today we are in a new phase: we are using the documents as a springboard for much broader articles that are backed up by other sources and it is no longer always the US embassies’ opinion that provides the angle for our pieces,” he says.



Published on Monday, 31st January, 2011 at 14:38 under the news category, by Nicoleta Dumitrache Sincan.
Last updated on 31st January 2011 at 14:52.

This post has the following tags: julianassange, wikileaks, aftenposten, hildehaugsgjerd, oleerikalmlid.





  
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!